Loading your class...

SHRIDHAAM ENGLISH
(© Arvind Kumar Lodhi)

Alert!

Explanation | 02. Lost Spring | Class-XII (Flamingo)

Chapter-02

Lost Spring

Schooling » Class-XII » Flamingo » Explanation


Episodes:
1 2 3 4

Anees Jung:

Country: India.
Time: (1964).
About: Please refer your book or search the internet.

Notice these expressions in the text.
Infer their meaning from the context.

looking for Searching for
(खोजना, कुछ ढूढ़ना।)
perpetual state of poverty Never ending poverty
(कभी समाप्त न होने वाली गरीबी।)
slog their daylight hours persistent struggle throughout the day
(पूरे दिन संघर्ष करना।)
dark hutments small houses with very dim light
(कम प्रकाश वाली झोपड़ियाँ।)
roof over his head having a house to live
(रहन के लिए सर पर छत होना।)
imposed the baggage on the childhood putting a lot of workload on a child
(बच्चे पर अत्यधिक कार्यभार थोपना।)

Thinking About Language

इस पाठ की व्याकरण योजना के अन्तर्गत आपको विभिन्‍न प्रकार के साहित्यिक अलंकारों (literary devices) से अवगत कराने का प्रयास किया गया है। अभ्यास में जो 11 sentences दिये गये हैं, उनमें निम्नलिखित literary devices का प्रयोग किया गया है। इनका अध्ययन आप हिन्दी की पाठ्यपुस्तक में भी करते हैं।

  1. Hyperbolé (अतिशयोक्ति अलंकार): इसमें चीजों को उनकी वास्तविकता से अधिक बढ़ा-चढ़ाकर बताया जाता है।
  2. Contrast (विरोधाभास अलंकार): वाक्य के पहले और दूसरे हिस्से में परस्पर विरोधाभास होता है।
  3. Similé (उपमा अलंकार): एक व्यक्ति/वस्तु की तुलना दूसरी व्यक्ति/वस्तु से की जाती है।
  4. Metaphor (रूपक अलंकार): एक व्यक्ति/वस्तु को बिल्कुल दूसरा/दूसरी व्यक्ति/वस्तु मान लिया जाता है।

Writing for Section-B

इस पाठ में Writing Skills के अन्तर्गत आपसे निम्नलिखित प्रकार के लेखन-कौशल को विकसित कर लेने की अपेक्षा की गयी है—

  • Note Making
  • Report Writing

Ad

Share These Classes

If you are enjoying learning on Sridhaam English, please do share these classes with your classmates too and learn together with them.